ph. S. Mazzotta

 

Lucrezia Maimone/Zerogrammi

SIMPOSIO DEL SILENZIO

Dream is the gateway to a fairy-tale world of anthropomorphic clouds that flirt, orcs and giantesses, fantastic animals, black rabbits and birds of prey.


(L. Mattotti)

In the complex journey that takes us from childhood to adulthood, adolescence is the transitory moment of anxieties, of transformations, the place where dreams and desires, deriving from the childhood’s thoughtlessness with childish enchantment, are projected into the future by dialoguing (and often colliding) with reality. As fairy tales teach us, however, this is the necessary journey to understand also who we are and above all through the dialogue with our deepest fears. Thus in Symposium of Silence: a tale of dance, circus and theater, conceived and created as a fairytale trip into the dark world of the unconscious, whose geographies are inspired by the illustrated works of Lorenzo Mattotti. The story is focused on the anxiety and fragility of a young protagonist and her clumsy interrogative relationship with large, heavy books that inhabit the scene. As bearers of hypothetical answers and viable paths, these objects, almost provided with a life of their own, accompany her on a vertical journey in search of herself that almost recalls the illogical scenarios of Carroll's Alice during the famous fall in the white rabbit's hole.

From this fall backwards, images and movements in succession, give life to symbols of childish anxiety, through the turbid scenarios of a narrative dedicated to doubt, uncertainty, and self precariousness.

As in any fairy tale of growth, the narrative insists and returns on the dynamics generated by the demand and the desire for balance facing the obstacle, the test to pass, the safe place and the status to be conquered: abandoning the presumed certainty of a center, the story slides into the precariousness of motion, in the search for a temporary safe place, of a plausible order, to finally give us the only possible certainty: that nothing remains ever the same and that the condition of demand is the only one way to growth, change, discovery.

(...) ha l’aria e il profumo di una favola, e della fiaba possiede i tratti fantasiosi conditi da risvolti cupi, inquietanti e fatali. Una donna con una lunga treccia e un lungo vestito verde danza con le movenze di un automa meccanico da racconto di Hoffmann o Edgar Alla Poe. I libri si spargono nello spazio, vengono aperti e come scatole a sorpresa rilasciano immagini in movimento che si snocciolano con grazia e una certa ironia. Una danza giocosa e seria insieme, evocativa e intensa in perpetua relazione con quei grossi volumi che pesano, gravano eppure elevano e spingono. (Enrico Pastore)

(...) Libri che costruiscono fantasie controverse come buchi luminosi nel buio, ma capaci allo stesso modo di risucchiarla. Ella li combatte facendo leva sul suo corpo generoso e atletico. Muro in verticale sulle braccia, ellisse d’aria nelle giravolte in avanti e all’indietro su un braccio, spazialità estesa e nervosa nella spaccata. Accade che una figura in apparenza placida e remissiva lasci spazio a un conscio ardore. La Maimone riproduce un universo d’immagini emotività e percezioni, calato nel teatro più puro.

(Enrico Rosolino | Verve Magazine)

 

produzione/production 2018-2019

disponibilità/availability 11.2019

genere/genre TEATRODANZA/DANCETHEATRE

durata/duration 50 min.

pubblico/audience +10

scena/stage SMALL TO MEDIUM HALL

staff artistico e tecnico in tour/artistic and technical team on tour 3+1

trasporto scenografie e materiali/prop transportation AL SEGUITO/PROVIDED BY THE COMPANY

montaggi/set up lights and scenes 1 d.

smontaggi/disassembly 3 h

una creazione di/a creation by

Lucrezia Maimone

in scena/on stage

Lucrezia Maimone, Damien Camunez

ambiente sonoro/sound and music

Lorenzo Crivellari

violino/violin

Elsa Paglietti

coaching coreografico e drammaturgico/choreographic and dramaturg advice

Stefano Mazzotta

effetti magici/magic effects

Jonathan Giard

disegno luci/light design

Tommaso Contu

fotografia/photography

Stefano Mazzotta

produzione/production

Zerogrammi

con il contributo di/with the contribution of

Interconnessioni 2018/T Off (Cagliari)

con il sostegno di/with the support of

Regione Piemonte, MIBAC - Ministero per i Beni e le Attività Culturali

progetto vincitore del Premio/Project winner of the prize

CollaborAction Kids XL#1 2018 - azione del Network Anticorpi XL | Cantieri Danza | Solares | Amat | Arteven | Fondazione Teatro Comunale Città di Vicenza | La Piccionaia | Fondazione Piemonte dal Vivo | Teatro Pubblico Pugliese | C.L.A.P. Spettacolodalvivo | Armunia | FTS Onlus | ACS | Centro Servizi Culturali Santa Chiara | FIND.

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Un ringraziamento speciale a Stefano Mazzotta per l’immenso sostegno e il preziosissimo accompagnamento artistico, Simonetta Pusceddu per l’inestimabile appoggio e fiducia, giorno e notte, Anthony Mathieu per la compartecipazione e complicità.

A special thanks to Stefano Mazzotta for the immense support and the precious artistic advice, Simonetta Pusceddu for the invaluable support and trust (day and night), Anthony Mathieu for the sharing and complicity.